Design av nästa generations kallmanglar

Kund

Pexymek

Tidsspann

Februari 2022 - pågående (deltid)

Roll

Lead designer

Gruppmedlemmar

Elin Larsson (UX- och industridesigner)
Charlotta Elvind (Mekanikingenjör)
Carl-Johan Langström (Mekanikingenjör)
Per Svensson (Elingenjör)
Tove Swenson (UX-designer)
Erik Tressing (Industridesigner)
Oliwer Hägglund (UX-praktikant)
Sara Hallner (UX-praktikant)

Brief

Pexymek tillverkar kallmanglar för hemmabruk och har inte uppdaterats i sin design de senaste decennierna. Därför såg de ett behov att släppa en ny modernare mangel som kan tilltala en större målgrupp.

Begräsningar: budget, marknadsföring och manual är utanför projektet.

Sammanfattning

Mangling har en lång tradition i norden och många har en relation till dem: har man ingen egen erfarenhet av dem kanske man har äldre släktingar som har använt dem, eller så har man sett dem i gemensamma tvättstugor. Projektet började med research för att ta reda på mer om de som använder denna typ av produkt, och ta reda på vilken potential som finns hos dem som inte manglar i dagsläget. Vi ville också lära oss mer om deras nuvarande modeller och ta reda på: vad fungerar bra och vad kan göras bättre?

Baserat på insikterna, inledde vi idégenerering som med tiden ledde till tydliga koncept. Idéer och funktioner testades regelbundet genom användartester med olika målgrupper. Vi satte också ihop en fokusgrupp av erfarna manglade för att ta reda på mer om deras behov. Resultatet blev en ny mangel som tilltalar både erfarna och nybörjare.

Är du nyfiken på att veta mer kan du läsa mer om projektet här.

Designprocess och min roll i projektet

Min roll var lead designer och jag har varit delaktig under hela projektets gång och har planerat upp designaktiviteterna. Jag valde att följa en tripple diamond process där projektet delas upp i tre faser, som även fungerar väl med ingenjörernas arbetsätt.

Under första och andra fasen hade jag stöd av en till UX-designer och under de två sista faserna handledde jag två UX praktikanter som hjälpte till med bland annat användartestning. I början av projektet ansvarade jag även för industridesign men under den sista fasen fick jag hjälp av en till industridesigner som tog över ansvaret för detaljdesignen och jag kunde fokusera på användargränssnittet och interaktionerna.

Discovery och utvärdering

Huvudsakliga mål:

  • Utvärdera nuvarande modeller

  • Lära sig mer om målgruppen som idag äger en mangel, samt utforska nya målgrupper

Aktiviteter: Intervjuer, enkät, användartester och personas

Svårigheter för nybörjare att förstå mangeln

För att dra nytta av insikter från befintliga produkter inledde vi en utvärderingsprocess för att identifiera vad som fungerar bra och vilka områden som kan förbättras. Vi genomförde sammanlagt 10 användartester med Pexymeks två främsta modeller av manglar för hemmabruk, vi involverande en varierad målgrupp bestående av erfarna användare, personer med viss erfarenhet och nybörjare för att få med olika perspektiv. Vi granskade även online-recensioner för och genomförde intervjuer med mangellägare från både Pexymek och andra varumärken, samt en återförsäljare av manglar. Utifrån detta kunde vi se följande trender:

  • Det är svårt att veta om mangel är påslagen eller inte.

  • För nybörjare och personer med begränsad erfarenhet kan det vara svårt att förstå hur man startar och stoppar manglingen. För att påbörja manglingen fäller man ner säkerhetsluckan vilket automatiskt startar mangeln, vilket visade sig vara otydligt om man inte är van vid den här typen av produkt.

  • Viktigt med stabilitet för att ha möjlighet att dra i tyget vilket förbättrar resultatet under mangling.

  • Designen på manglarna signalerar industri mer än produkter tänkta för hemmet.

Efter att ha låtit testdeltagarna testa manglarna frågade vi dem vilken de föredrog och bad dem beskriva varför, där såg vi en skillnad i vilken de föredrog beroende på erfarenhetsnivå (se nedan):

Kallmangel
Erfarna manglade föredrog denna modell, eftersom det var lättare att kontrollera slutresultatet.
Kallmangel automat
Nybörjare eller de med viss erfarenhet föredrog denna mangel, eftersom den uppfattades som säkrare då den har ett heltäckande skal.

Mangelentusiaster och de aktsamma

Förutom att utvärdera hur deras tidigare modeller har upplevts, var vi intresserade av att fördjupa vår förståelse för två huvudgrupper: de som redan har en positiv inställning till manglar och de som för närvarande inte använder manglar, för att undersöka möjligheten att nå nya målgrupper. Vi började med att skapa en enkät som samlade in 193 svar. Denna enkät användes också som grund för att identifiera och kontakta personer för intervjuer. Vi genomförde totalt 9 intervjuer, som inkluderade en varierad grupp: de som äger manglar och använder dem regelbundet, personer som inte äger manglar men tillhörde en målgrupp av intresse för kunden (nyblivna husägare), samt en deltagare som tidigare använde en mangel men inte längre gör det. Syftet var att få en djupare insikt i de olika aspekterna av användarupplevelsen och förstå varför människor väljer eller avstår från att använda manglar.

För att sammanställa resultatet från researchen och skapa en bättre förståelse för de som använder produkten hos teamet och kunden skapade vi personas. Det förvånade oss hur stor andel som verkade tillhöra gruppen “de aktsamma” och det blev tydligt hur viktigt det är att mangeln inte bara är säker (minimikrav) utan även visuellt signalerar att den är säker att användas.

Övriga insikter

  • Det finns många fördomar om denna typ av produkt, men många var positiva när de fick höra om fördelarna. Utöver de fördelar som många redan känner till: att tyger blir släta och lakan blir sköna att sova i, var många positiva till att tygerna tar mindre plats i skåpen, tyget håller längre och behöver inte tvättas lika ofta.

  • Att behoven hos nybörjare och erfarna skiljer sig är något vi behövde vara medvetna om till nästa fas, för att skapa en produkt som tilltalar nya användare men även målgruppen som redan är kunder av denna typ av produkt.

  • Indikationer på att en flexibel arbetsyta är önskvärt.

Idé och konceptutveckling

Huvudsakliga mål:

  • Utveckla ett sätt att starta mangeln som är lättare att förstå för nybörjare/de med viss erfarenhet

  • Ge indikationer att mangeln är påslagen

  • Kombinera nybörjare och de med viss erfarenhets behov att mangel signalerar säkerhet, med de erfarnas önskan att tydligt se och kontrollera resultatet

  • Flexibel arbetsyta

  • Ge mangeln en mer modern design som passar att ha framme i ett hem

Aktiviteter: Idégenerering, konceptutveckling, fokusgrupp, användartester

Utforskande av idéer för hur man kan starta manglingen

För att utforska idéer för hur man kan starta, stoppa och pausa manglingen ordnade jag en kortare idégenereringsworkshop där vi fick ihop en mängd idéer som grupperades enligt bilden nedan. Från våra användartester kunde vi se att det fanns en förväntan (mental modell) av nybörjare och testdeltagare med viss erfarenhet att manövrera med knappar på denna typ av produkt som drivs med el. Därför valde vi att gå vidare med idéen med knappar.

Vi satte ihop en fokusgrupp bestående av 4 mangelenthusiaster för att få en större insikt av deras behov och stämma av tidiga koncept och idéer. Effektivitet var något som värdesattes, och ett önskemål om att kunna pausa manglingen utan att behöva släppa händerna – därför kom fotpedal upp som ett förslag. I diskussion med kund gick vi vidare med idéen att erbjuda fotpedal som en tillvalsprodukt, något som kan köpas till av dem som önskar.

"Var är knapparna?"

– Nybörjare

"Tummen- och pekfingergrepp på varje sida. Jag vill slippa fälla upp och ner handen som håller, hade velat ha en fotpedal för att kunna frigöra händerna"

– Erfaren manglare

Idégenerering start av mangel

Belysning – en idé med flera fördelar

En idé vi utforskade tidigt var att integrera belysning i mangeln, inte bara för att ge den en modern touch utan även som ett användbart hjälpmedel för att lättare kunna kontrollera resultatet av manglingen. För att testa idén installerade vi led-lampor i befintliga manglar och testade på 7 testdeltagare med blandade åldrar och erfarenhet av mangling. Deltagarna uttryckte följande:

  • Förstärkt belysning underlättar användningen.

  • Produkten upplevs fräsch, modern och innovativ. Lockar till användning.

  • Belysningen ger feedback på att mangeln är igång.

Designinspiration

Med tanke på produktens långa tradition såg vi möjligheten att lyfta fram detta genom att förena retro med modern design i designuttrycket. Dessutom är det en produkt som är skapad att hålla under många år framöver, därför var det viktigt för oss att fokusera på en tidlös design. Utifrån vår research kring användarnas behov framstod stabilitet och säkerhet som viktiga värdeord. Slutligen, det sista värdeordet, vänlighet, symboliserar inte bara en inbjudande estetik, utan även att det ska vara en produkt man vill ska stå framme. Nedan kan ni se några av våra inspirationsbilder i form av en moodboard.

Slutgiltigt koncept

Ifrån research-fasen blev det tydligt hur viktigt det var med en inkapslad mangel för känsla av säkerhet, speciellt viktigt för personan “den aktsamma” som har blivit uppskrämd som barn hur farlig mangeln är. För att möta de erfarnas behov av att enkelt kunna kontrollera resultatet valdes en genomskinlig plexiglas i luckan som sträcker sig även över och delvis bakom mangeln.

Flexibel arbetsyta var något som uppkommit önskemål om under användartestningen och återkom under fokusgruppen. I konceptet finns en träskiva som går att vinkla upp eller ner beroende på hur stor yta man önskar.

Design och industrialisering

Huvudsakliga mål:

  • Besluta om detaljer, exempelvis fotpedal

  • Testa med mangelentusiaster

Aktiviteter: Detaljdesign, användartester

Användartest med mangelentusiaster

I fokusgruppen hade deltagare uttryckt att de är nöjda med hur man startar och stoppar mangeln idag. En fördel är att man får två funktioner i en: att genom att fälla ner luckan (som krävs för att det ska vara säkert att mangla) även startar manglingen. Att starta manglingen med knappar kräver två steg, först behöver man fälla ner luckan och sedan trycka på knappen som startar. Vi ville testa hur de reagerade på att använda knappar istället, vilket potentiellt skulle kunna upplevas störande med ett extra moment för riktigt erfarna användare.

Kunden uttryckte att för att det skulle vara värt för dem att sälja och lagerhålla fotpedal som en tillvalsprodukt behövde behovet vara väldigt stort. Därför ställde vi också frågor kring hur de såg på möjligheten att lägga till en fotpedal.

Idealt sett skulle vi hat testat detta redan i konceptfasen, men på grund av svårigheter att hitta och rekrytera deltagare i målgruppen ville vi vänta till att vi hade en fungerande prototyp med riktiga knappar, något som dessvärre dröjde på grund av försenade komponentleveranser. En fördel med att vi fick till testningen lite senare var att vi även hade tid att skapa och få feedback på en formprototyp.

Resultatet blev följande:

  • Deltagarna hade initialt lite svårt att hitta knapparna men lärde sig därefter snabbt hur de fungerade. Det uttrycktes ingen annan negativ feedback om knapparna.

  • Intresset var lågt för en fotpedal hos deltagarna.

  • Enbart positiv feedback om formprototypen.

Formprototyp
Delar av formprototypen
"Åh snyggare form! Ser jättefin ut. Ser vänligare ut, gillar runda former. Ser mer ut som en möbel, inte lika industri"

– Mangelentusiast

Funktionsprototyp
Funktionsprototyp

Åtgärder efter testresultaten

Om luckan öppnas under pågående mangling avbryts processen omedelbart som en säkerhetsåtgärd. En funktion vi har implementerat är möjligheten att återuppta manglingen om luckan stängs igen, vilket ger användaren möjlighet att återskapa det traditionella beteendet hos äldre manglar om så önskas. Dessutom har vi skapat en enkel "snabbguide" i form av ett klistermärke som tydligt visar de nya knapparna och deras funktioner, vilket underlättar för användarna att hitta och förstå hur de används. Vi beslutade att ta bort fotpedalen som ett tillval då intresset visade sig vara lågt.

Flexibel arbetsbänk – en kostnadsfråga

Efter att ha haft diskussioner med våra leverantörer och efter att ha rådfrågat kunden insåg vi tyvärr att en flexibel arbetsyta skulle vara en för kostsam lösning för slutkunden. Däremot har vi förberett designen för att ge möjligheter att lägga till denna funktion i en framtida version av mangeln utan att behöva göra större förändringar i designen, för att skapa flexibilitet om exempelvis komponentpriserna skulle gå ner.

Flexibel arbetsbänk

Detaljdesign och nästa steg

För närvarande byggs en fungerade prototyp med rätt design och komponenter. Nästa steg blir att göra slutgiltiga tester med möjligheter att göra mindre förändringar.

Lärdomar

Det finns en del skillnader i projekt av fysiska produkter jämfört med digitala. En av dem är att det är svårare att skapa funktionsprototyper, något vi fick prova på med försenade leveranser av komponenter. Det är också svårare att arbeta iterativt, stora förändringar sent i projektet är betydligt mer kostsamma. Därför kompletterade vi funktionsprototyper med exempelvis pappers-knappar och “wizard of oz”-tester men vi upplevde en del begränsningar i effektiviteten av dessa metoder i sammanhanget.